top of page
  • תמונת הסופר/תYael Sade

צעדים בשביל לאכפתיות מעומק הלב

עודכן: 1 באפר׳ 2023

בלוג זה נלקח מתוך ההקדמה מהספר Caring מאת Tarthang Tulku. ספר זה נמצא בשלבי תרגום ויקרא אכפתיות מעומק הלב. הלימוד המוצג בספר זה מצביע לדרך לגלות ולבטא אכפתיות מעומק הלב בליבנו ובעולמנו. קריאה מהנה ומיטיבה.




אכפתיות מעומק הלב היא מילה פשוטה, אך חובקת עולם.


כשאנחנו פותחים את עצמנו לאכפתיות מקיפה אנחנו משפיעים גם על אחרים. בחינה של הדברים מקרוב מגלה, שמצב בו אין אכפתיות גורם לפגיעה ולסבל בכל אשר נפנה: כלכלה, סביבה, קהילות, עסקים וממשלה, משפחות, מערכות היחסים שלנו, אומנות, תרבות, דת, מדע וחינוך. למשל, תקשורת ללא אכפתיות גורמת לאנשים לפרש באופן מוטעה זה את כוונתו זה, דבר שעלול ליצור כאב וקושי אצל המעורבים.


כיוון הגישה המקובלת לא הניבה הצלחה רבה עד כה, ייתכן שאנחנו זקוקים להיכרות חדשה עם מושג האכפתיות. לא מספיק שנבקש מעצמנו לגלות אכפתיות או שנהיה מודעים לכך שההיזקקות לאכפתיות היא אחד הצרכים שלנו – כך אנחנו לא באמת משיגים את המטרה. הדיבורים וביטויי הצער הללו אינם מעניקים לנו את הריפוי לו אנו זקוקים. בסופו של דבר, אנו יצורים חיים. אנו רוצים לשמר את הדברים הטובים וליהנות מהדברים היקרים לנו בחיים.


אכפתיות היא המפתח.


אני סבור שאפשר לגלות באכפתיות הרבה יותר מאשר ההבנה השכיחה. נוכל ללמוד אמנות חדשה של אכפתיות על-ידי התבוננות מעמיקה לא רק במושא האכפתיות אלא באופן שאנו מבטאים אותה. אכפתיות יכולה לחלחל לכל מעשינו. יש בכוחה לזרוח מבעד לכל הפעולות שלנו ומשמעותן. נוכל לגלות יופי בליבן של הפעולות הבסיסיות שלנו כמו אכילה, שינה, שיחה עם חברים והדחת כלים – כאשר חיי השגרה שלנו אפופים באכפתיות הם עוברים התמרה.


כשנלמד את אמנות האכפתיות מעומק הלב נגלה שכשאנחנו מעניקים אכפתיות אין זה מכוון כלפי דבר אחד או שניים שאנו מעדיפים או כלפי הדברים שמדאיגים אותנו. נגלה שיש לנו אפשרות לפתוח את הלב לאכפתיות חובקת-כל, ללא תנאי. אכפתיות זו היא חוויה שניתן לבטא כלפי עצמנו וכלפי הסביבה והאחרים.


כשנלמד את אמנות האכפתיות נגלה שהאכפתיות חושפת את החלק הטוב ביותר שבנו. היא מאפשרת לבצע תוכניות גדולות ושאפתניות ומעניקה עומק ומשמעות לידע שלנו. זוהי אכפתיות שנמצאת בפרטים הגדולים והקטנים. די אם נקדיש תשומת לב, נשמור על שלוות רוח ונשקול את המילים היוצאות מפינו, כדי לתרום לאווירה של אכפתיות. כולנו יכולים לבטא אכפתיות. היא כמו מגנט, היא מושכת: היא מעוררת השראה וגורמת גם לאחרים לגלות אכפתיות.


בחירה להיות מעורבים בחיים שלנו באופן מלא יותר תביא עמה גם מעורבות עמוקה יותר בחיי הזולת; נתחיל להכיר ולהוקיר את הקשר ההדדי בינינו ונבין בכוחם של מעשים יומיומיים צנועים ביותר להשפיע על מעגלים רחבים בהרבה ממה שדמיינו קודם; נתחיל ליהנות מהקשרים שמתפתחים מעבר למערכות היחסים המיידיות ונטווה קשרים מלאים יותר עם הקהילה שלנו; נלמד לתקשר בצורה חיובית יותר, לשתף, להביע אכפתיות ולדאוג לאחרים בכנות וללא תנאים.


כך נגלה שהכישורים שרכשנו נדרשים לבניית קהילה טובה יותר: ניתן ללמוד יחד כיצד להוקיר זה את זה וכיצד לפתח הבנה משותפת בנוגע לדברים החשובים בחיים, על-ידי התחברות לידע ולחוכמה שקיימים בכולנו. הנכונות ללמוד זה מזה היא דבר חיוני ואנושי כי אנחנו הרי חיים בחברה.

מובן שלא קל לבחור בדרך חדשה. עם זאת, אם ניטול את הסיכון נקבל סיכוי לזכות בסיפוק ובאושר להם אנחנו מייחלים."


תודה על קריאת הבלוג,

יצחק (קיקה) פרייס

קבוצת נינגמה ישראל



מוזמנים להישאר מעודכנים להירשם לניוזלטר

וגם ללמוד על הקורס אכפתיות מעומק הלב המבוסס על המבוא לספר - 6 מפגשים

bottom of page