top of page

אודות נינגמה Nyingma ולמה צריך נינגמה בישראל

עודכן: 1 באפר׳ 2023

זוהי תחושה מיוחדת ומרגשת לכתוב את הבלוג הראשון לקבוצת נינגמה ישראל, בו אסביר מה זה נינגמה ומדוע ראוי לשתף את הלימוד של נינגמה בישראל.


נינגמה, Nyingma הוא אחד מארבעת הזרמים העיקריים של הבודהיזם הטיבטי ומשמעותו "הזקנים" או "העתיקים", שכן זהו הזרם הראשון שהגיע לטיבט במאה השמינית לספירה. ארגון בשם נינגמה הוקם על ידי טארתנג טולקו לאחר שהגיע לברקלי, ארצות הברית, ב-1969. עוד על הארגון באתר.


מדוע ראוי לשתף את הלימוד של נינגמה בישראל? אתחיל מניסיוני האישי ומדרכי בנינגמה, ואני מקווה שמתוך כך יתבהרו האיכויות המיוחדות שמצאתי בלימוד זה שהעניקו רבות לחיי.


גדלתי בתל אביב כילד דור שני לשואה והתחלתי את מסעי הרוחני כשנפתחתי לתחושה עמוקה שהחיים מציעים הרבה יותר ממה שהייתי מסוגל לתפוס עד לאותה נקודת זמן. דרך זו לקחה אותי למקומות מרתקים ומפגשים עם אנשים ומסורות נפלאות, אך תמיד חשתי שיש בי גרעין של רגשות שליליים כמו כעס, פחד, קנאה ודאגנות שאיני מצליח לגעת בו והוא מעכיר את חיי ומגביל אותי.


במסגרת עבודותיי בחברות ביוטכנולוגיה בארץ ובחו"ל עברתי עם משפחתי לאמסטרדם. באחד הימים, לכאורה באקראי, ראיתי הזמנה ליום פתוח במרכז נינגמה. ללא שום מושג במה מדובר הלכתי למפגש בו הכרתי את הקום ניי Kum Nye - יוגה טיבטית. היה זה עבורי מפגש עוצמתי מאוד. מעולם לא הרגשתי כך, גם לאחר שנים של תרגולי יוגה ואחרים.


בהמשך קראתי ספר על פסיכולוגיה בודהיסטית והייתה לי הרגשה שהמחבר, טארתנג טולקו, כתב אותו עלי. התיאורים והאבחון היו מדויקים וחדים והדרך שנפרשה נראתה הגיונית, נכונה ומאתגרת. אחת התובנות החשובות עבורי היו היכולת לריפוי (הילינג) הן כלפי עצמי ועברי והן כלפי אחרים.


המפגש עם האנשים במרכז באמסטרדם נתן לי חיזוק נוסף. מצאתי אנשים מן היישוב העוסקים בעבודה ומשפחה שהלימוד והתרגול הרוחני העניק להם מיומנויות נוספות שלא הכרתי להתמודד עם האתגרים שהחיים מציבים.


ראיתי כי הלימוד הייחודי בנינגמה מתאים גם לאנשים המחפשים התפתחות רוחנית ללא הרקע המסורתי של הבודהיזם הטיבטי. זהו לימוד היונק ממסורת עתיקה של חוכמה וחמלה שהותאמה לצרכים של זמננו ותרבותנו. ככל שהעמיק בי הביטחון בלימוד, אימצתי גם לימוד מסורתי של נינגמה.

חוויתי על עצמי שינויים הדרגתיים בחיי היום יום ובקשרים שלי עם עצמי, המשפחה ומקום העבודה. בהדרגה השינויים נעשו משמעותיים יותר ויותר. לראשונה חוויתי סיפוק, משמעות ואושר שיכולים להיות הבסיס לכל דבר אחר בחיי.


בנינגמה נחשפתי לפעילויות שלהם בעולם ונדהמתי מהיקף הפעילות שמטרתה האחת היא להיטיב בדרכים מופלאות עם כל היצורים החיים בקנה מידה ענק ובדרך שאינה מאדירה את האגו ותחושת ה'אני' אלא נעשית מתוך חזון רחב ממדים.

מאז העמקתי בנושא והשתתפתי בריטריטים שעסקו בנושאים שונים במרחב התורה הבודהיסטית כפי שהיא מונגשת על-ידי טרתנג טולקו. כך הגעתי למרכז נינגמה באודיון, קליפורניה, ארה"ב. במפגש שהיה לי עם טארתנג טולקו רינפוצ'ה (רינפוצ'ה הוא כינויו של כבוד למורה במסורת הטיבטית) הוא הציע שאחזור לישראל להקים בה מרכז לפעילות נינגמה. למרות שמעולם לא ראיתי עצמי בתפקיד שכזה היה לי ברור שתשובתי היא "כן".

חזרתי לישראל ומאז אני משקיע עצמי בשיתוף לימוד של פתיחות, סובלנות וחמלה הפתוח לכל אדם ואדם מכל רקע ואמונה.

חשוב לי לומר לכם/ן – אני מוקיר את נינגמה והדרך הזו עשתה שינוי מהותי בחיי, אך כל נתיב אחר הנוגע בלבבות ומביא לחיים של הרמוניה ומשמעות – מבורך הוא.


אני מזמין אתכן/ם להתנסות במגוון קורסים, הפעילויות וליהנות מהלימוד הייחודי גם אם אתן/ם צועדים בדרך שונה.


בברכה חמה,

יצחק פרייס, קבוצת נינגמה ישראל


bottom of page